Last van pijnlijke of stijve spieren? Of heb je last van klachten in bekken, schouders, rug, nek of schouders? Of wil je gewoon heerlijk ontspannen en flexibeler worden? Dan is deze les iets voor jou!

De voordelen op een rijtje:

  • Losmaken van spanning uit het lichaam, met name rondom de rug, heupen en benen

  • Kalmerend effect op lichaam en geest

  • Meer flexibiliteit

  • Sneller herstellen na een workout

  • Voorkomen blessures

Wat doen we precies?

Self-myofascial release | somatics | yin & restorative yoga | ademhalingstechnieken

We gebruiken tennisballen en andere massageballen om onze spieren en omliggende weefsels los te masseren. We gebruiken Somatics oefeningen om ons meer bewust te worden van ons lichaam en meer bewuste controle te krijgen over onze spieren en op die manier meer onbewuste spierspanning te kunnen loslaten. Met yin yoga houdingen stretchen we onze spieren en ons bindweefsel zodat spanningen en stress loskomen. Daarnaast gebruiken we ook verschillende ademhalingstechnieken om spanning in lichaam en geest te verminderen.

Waarom zijn deze oefeningen van belang?

Stretch & Release oefeningen zijn gericht op het losmaken en hydrateren van bindweefsel, de fascia, zodat die uiteindelijk weer soepel en elastisch zijn. Fascia zijn verschillende soorten weefsels in het lichaam. Fascia is een netwerk wat je lichaam bij elkaar houdt en vorm geeft. Het netwerk gaat door je botten, kraakbeen, pezen, spieren en je organen en zit er ook omheen. Het zit ook overal tussen. Het is datgene wat je lichaam vorm geeft. Je lichaam bestaat voor ongeveer 65% uit water en je bindweefsel is hetgeen wat al dat water bij elkaar houdt.

Maar fascia past zich ook aan/vormt zich naar onze gewoontes, onze gedachten en onze emoties. En ook naar onze trauma’s op fysiek en emotioneel vlak. Als iemand zich bijvoorbeeld angstig of depressief voelt dan neemt hij ook de houding aan. Te weinig lichaamsbeweging, langdurig in dezelfde houding zitten, slaaptekort, zeer langdurig en intensief sporten, langdurig computerwerk, maar ook stress hebben allen invloed op het bindweefsel. Daarnaast verliest fascia z’n elasticiteit naarmate je ouder wordt. Het wordt brozer, gedehydrateert, en het krimpt. Je kunt je dat voorstellen alsof je kleding aan hebt die 5 maten gekrompen is. Je kunt je niet meer goed bewegen en je kunt niet meer goed ademen. Als fascia gekrompen is dan kan datgene waar fascia omheen zit z’n werk niet meer efficiënt doen, zenuwen, bloed wat door je lichaam stroomt, spiervezels die over elkaar glijden zodat je met gemak kunt bewegen.

Aangezien fascia overal omheen zit speelt het ook een grote rol in pijnklachten. Gekrompen fascia kan trekkracht uitoefenen op de gewrichten waardoor deze niet meer in de juiste alignment zijn en zo bestaan er blessures. Ook zit fascia om elke zenuwuiteinde en het heeft effect op de zenuwenen en de communicatie tussen zenuwen. Als je je dagelijks moe, zwaar, futloos etc voelt dan heeft dit waarschijnlijk te maken met het feit dat je fascia niet meer goed gehydrateerd is en broos is. Hoe weet je of fascia gezond is? Het doet geen pijn als er compressie op komt. We kunnen ons fascia weer gezonder en jeugdiger maken als we effectieve fascia release toepassen.

Wanneer en waar?

Live online Stretch & Release lessen
Vanaf 12 januari zal ik live online Stretch & Release lessen geven. Je kunt je inschrijven voor een lessenreeks van 4 lessen (de voordeligste optie) of je kunt je ook voor losse lessen aanmelden.
Meer informatie & aanmelden

Stretch & Release Workshops
Ik geef zo nu en dan Stretch & Release workshops in omgeving Roosendaal en Antwerpen. Bij een workshop zoomen we in op een specifiek gebied/probleem, krijg je extra uitleg over waarom we bepaalde oefeningen doen en krijg je ook oefeningen mee voor thuis.

Wat heb ik nodig?

  • een matje
  • 2 tennisballen of een ander soort massageballen (bv. de Yoga Tune Up Balls)
  • het liefst ook een pilatesbal (diameter ± 22 cm)
  • een yogastrap (je kunt evt. ook een handdoek of een gewone riem gebruiken)
  • 2 yogablokken (niet absoluut noodzakelijk maar wel erg handig als je die hebt)

Wil je hier serieus mee aan de slag en wat meer investeren in goede massageballen dan zijn de Yoga Tune Up Balls de beste optie. Deze worden geleverd in een zakje waarmee je ze ook bij elkaar kunt houden voor verschillende oefeningen. Daarnaast gebruik ik zelf ook de iets grotere Alpha Ball die net wat groter is.

Waar kun je de verschillende massageballen kopen?

Deze materialen vind je wellicht ook bij andere webwinkels. Let vooral even op de diameter van de ballen als je ergens anders iets vindt.

Ik geef regelmatig Stretch & Release Workshops. Houd je activiteitenagenda in de gaten of meld je aan om via e-mail geïnformeerd te worden.