hoe vaak moet ik pilates doenRegelmatig krijg ik de vraag: “Hoe vaak moet ik pilates doen?” Daar is niet een éénduidig antwoord op te geven. Het hangt ervan af wat je doelstellingen zijn en hoeveel tijd je hebt. Pilates is in principe veilig om elke dag te doen. Joseph Pilates raadde aan zijn methode drie keer per week te beoefenen. Drie keer per week is een goede aanbeveling maar het moet ook haalbaar zijn. Het belangrijkste is dat je consistent bent in je practice om resultaten te bereiken.

Voordelen bij 1 pilates sessie per week
Met 1 sessie per week kun je werken aan het goed leren bewegen om blessures te voorkomen of om te herstellen van een blessures. Stap voor stap werk je aan het verbeteren van kracht, flexibiliteit en lichaamsbewustzijn. Uit onderzoek is gebleken dat mensen met niet-specifieke chronische rugklachten al heel snel baat hadden bij het beoefenen van pilates, ook al was het maar 1 keer per week. Het is aan te raden om naast je wekelijkse pilatessessie nog andere activiteiten te doen.

Voordelen bij 2 pilates sessies per week
Met 2 sessies per week verbeteren je kracht, stabiliteit, mobiliteit en flexibiliteit al wat sneller. Uit een studie waarbij deelnemers 2 keer per week gedurende 20 weken pilates beoefende bleek dat er duidelijk positieve veranderingen waren in lichaamssamenstelling.

Voordelen bij 3 pilates sessies per week
Met 3 (of meer) sessies per week behaal je optimale resultaten en zul je echt merken dat je lichaam verandert. Je zult duidelijke verbeteringen opmerken in je houding, mobiliteit, kracht en flexibiliteit. Daarnaast zul je ook merken dat je je mentaal beter kunt concentreren.

Ik heb daarom een maandschema gemaakt voor de deelnemers van de online studio met 3 op pilates gebasseerde workouts per week. Het betreft steeds 1 workout van ongeveer een uur, 1 workout van 35 à 45 minuten en een wat kortere workout.
Bekijk hier de voorgestelde workouts van deze week en het rooster van deze maand