10 redenen pilatesHet consistent beoefenen van pilates één of meerdere keren per week levert vele voordelen op. Hier is de top 10 van redenen om pilates te doen.

  1. Sterke, strakke buikspieren
    Door de constante focus op corestabiliteit en controle werk je met pilates aan sterke, strakke buikspieren.
  2. Langere, slanke spieren
    Bij pilates proberen we balans te vinden tussen flexibiliteit en kracht waardoor je werkt aan langere, slanke spieren. We creëren geen spiermassa en je kunt je
    vrij en gemakkelijk bewegen.
  3. Verbeterde houding
    We werken bij pilates vanuit een optimale lichaamshouding, een houding waarbij er zo min mogelijk belasting is op de gewrichten. We versterken bovendien ons powerhouse waardoor we als het waren een corset creëren rondom de wervelkolom in de optimale houding. zodat de wervelkolom goed ondersteunt wordt.
  4. Minder blessures
    Bij pilates leer je op de juiste manier bewegen. Op een manier die veilig is en de gewrichten zo min mogelijk belast. We oefenen op een gecontroleerde manier. We gaan voor kwalitatief goede bewegingen en niet voor kwantiteit.
  5. Verbeterde circulatie
    Door de sterke nadruk op ademhaling bij een pilates workout zorg je voor een betere zuurstofopname in je lichaam, kun je je beter concentreren en voel je je fitter.
  6. Meer lichaamsbewustzijn
    Met pilates train je op een hele geconcentreerde, bewuste manier je lichaam. Je focust je niet op veel herhalingen maar op weinig herhalingen van oefeningen die je zo precies mogelijk probeert uit te voeren. Door de nadruk op de ademhaling kun je je ook beter concentreren. Door dit tijdens je wekelijkse pilates sessies bewust te oefenen zul je je ook in het dagelijks leven meer bewust worden van jouw lichaam en houding.
  7. Meer balans in de spieren rondom de gewrichten
    Door onze dagelijkse activiteiten en ook door bepaalde sporten creëren we een disbalans in het lichaam. Zo zijn bepaalde spieren in het lichaam overontwikkeld doordat we in het dagelijks leven veel activiteiten voorover gebogen doen. Die spieren worden te weinig gestretcht en de spieren van de achterzijde van het lichaam worden te weinig versterkt. Ook bij bepaalde sporten worden sommige spieren overtraind en andere spieren genegeerd. Met pilates proberen we de spieren rondom de gewrichten meer in balans te brengen zodat er minder risico is op blessures.
  8. Verbeterde concentratie
    Door heel bewust je spieren te gebruiken en gecontroleerd te bewegen versterk je de verbinding tussen lichaam en geest. Dit verhoogt bewustzijn en deze focus zul je ook in het dagelijkse leven doorvoeren.
  9. Verbeterde sportprestaties
    Dansers hebben lang geleden al ontdekt dat trainen met de pilatesmethode hun prestaties verbetert en blessures voorkomt. Tegenwoordig gebruiken steeds meer profsporters pilates om hun sportprestaties te verbeteren.
  10. Meer zelfvertrouwen
    Pilates is fijn om te doen en levert je al vrij snel resultaten. Je zult daardoor een goed gevoel over jezelf hebben.