Pilates

Pilates is een bewegingsmethode, ontwikkeld door Joseph Pilates (1880-1967), waarbij gecontroleerde bewegingen centraal staan. Joseph Pilates noemde zijn noemde zijn methode “Art of Contrology”. Pilates is vooral gericht op het versterken en flexibeler maken van je powerhouse. Dit omvat je buikspieren, lage rugspieren, bekkenbodemspieren, bilspieren en de spieren rondom je heupen. Maar pilates is een workout voor je hele lichaam. Lichamelijke klachten worden voorkomen en kunnen zelfs verdwijnen door deze geconcentreerde en rustige manier van trainen. Bij pilates werken body & mind samen om fysieke en mentale balans te creëren. Pilates is geschikt als je fit bent, maar ook als je klachten of beperkingen hebt. Bovendien is pilates een hele goede aanvulling als je yoga beoefent.

Barre / chair workout

Een barre workout is een full body workout op basis van pilates principes met focus op core, billen en benen. Deze workout ontleent zijn naam aan de elegante oefeningen die traditioneel aan de ballet barre werden gegeven. We maken gebruik van de ballet barre, ons eigen lichaamsgewicht en eventueel van kleine materialen zoals lichte gewichtjes, een pilatesbal en een loopband. De barre workout is superleuk om te doen en het is de ideale manier om helemaal in shape te komen. Waarschijnlijk heb je thuis geen ballet barre maar je kunt ook prima een stoel, een strijkplank of het aanrecht gebruiken. In plaats van lichte gewichtjes kun je eventueel ook waterflesjes gebruiken. De andere materialen kun je eventueel ook weglaten.
Lees meer over kleine materialen en waar je ze kunt kopen

Mat workout

De Mat Workout is een workout voor het hele lichaam. We combineren spierversterkende oefeningen met cardio. We gebruiken vooral ons eigen lichaamsgewicht maar vaak ook kleine gewichtjes en af en toe ook andere materialen. De oefeningen zijn vooral low impact, oftewel zonder springen. Springen we toch dan geef ik je altijd een alternatief.  Als de barre workout je ding is dan ga je deze les ook super vinden!

Vinyasa Yoga

Vinyasa yoga is een actieve, dynamische yoga practice waarbij we in een flow van de ene pose naar de andere pose bewegen op het ritme van onze ademhaling. Zo nu en dan houden we poses ook wat langer aan. Vinyasa yoga is afgeleid van ashtanga vinyasa yoga maar we beoefenen geen vaste reeks houdingen. Elke les is anders en heeft een ander thema een andere focus waardoor het zeer afwisselend is. De ene keer werken we tijdens de les bijvoorbeeld naar een bepaalde peak pose terwijl een andere keer bijvoorbeeld één van de 5 elementen (aarde, water, vuur, lucht of ruimte) als thema centraal staat.

Yin Yoga

Heb jij een druk leven, vol met dynamische en intensieve activiteiten en zoek je meer balans? Of heb je last van klachten in bekken, schouders, rug, nek of schouders en zoek je een toegankelijke les? Of wil je gewoon heerlijk ontspannen en flexibeler worden. Dan is yin yoga iets voor jou! Yin yoga is een hele rustige, passieve vorm van yoga waarbij de houdingen vooral liggen en zittend worden uitgevoerd. Je blijft lang (3 à 5 minuten) in een houding. Je spieren blijven zoveel mogelijk ontspannen. Het draait bij Yin yoga om loslaten. Bij de yin yogales gebruik je diverse props zoals bolsters (kussens), blokjes en riemen om jouw lichaam te ondersteunen. De houdingen zijn vooral gericht op het versterken en het versoepelen van bindweefsel en gewrichten.